Psihoterapie si mindfulness

Psihoterapie si mindfulness- Echilibrul dintre A Face si A fi

psihoterapie si mindfuless

Le spun des clientilor mei  sa ramana curiosi. Poate suna ciudat pentru multi dintre la inceput, dar, odata ce inteleg conceptul si aleg sa il puna in practica, rezultatele ii uimesc. A nu mai judeca o experienta ca fiind pozitiva sau negative, ci doar a te raporta la ea din starea de curiozitate face minuni pentru un suflet anxios, pregatit permanent sa fuga sau sa lupte, nelinistit si angoasat in fata valurilor vietii. Iar acesta este doar un aspect al conceptului de practica mindfulness, nu unul marunt, dar doar unul din multele ce ne pot imbunatati substantial calitatea vietii.

 

Asadar…ce este mindfulness?

 

Asadar…ce este mindfulness? Mindfulness este constientizarea ce vine in urma focusarii atentiei pe scop si pe non-judecarea lucrurilor.  

Poate fi mindfulness folosit ca metoda terapeutica?

 

Cercetarile din ultimii ani arata clar ca DA, mindfulness poate si este folosit cu success in tratarea depresiei, anxietatii, stresului, in terapia de cuplu, in adictii etc.

practica mindfulness anxietate despresie

Si aceasta deoarece calitatile terapeutice cultivate de catre practica mindfulness include atentia si prezenta, compasiunea pentru propria persoana si pentru ceilalti, empatia, abilitati de reglare emotionala precum si de reducere a stresului.

 

Iata cateva modele interventii clinice bazate pe mindfulness

mindfulness practica aida ivan

Dialectical Behaviour Therapy ( DBT) si Acceptance and Commitment Therapy ( ACT) – Acestea au la baza terapia cognitiv comportamentala completata cu training in mindfulness si se bazeaza atat pe exercitii, cat si pe meditatie ghidata.

In ceea ce priveste  MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), exercitiile, temele, practicile ghidate ale acestui program sunt foarte eficiente in tulburarile de anxietate, depresie, dar si in terapie de cuplu sau chiar si in psihologia scolara si educationala.

In cadrul grupurilor pentru tulburarile de anxietate sau pentru depresie, se studiaza teme precum viata pe pilot automat, gandurile nu sunt fapte, cum pot sa am grija de mine, respiratia constienta, emotii si sentimente constiente, body scan, valori si obiective in diverse zone ale vietii etc. Evident, practica zilnica si jurnalul sunt incluse in programe.

Provocarea mea pentru voi

Provocarea mea pentru voi este: timp de o saptamana serviti in liniste una dintre mesele zilnice, fiind atenti doar la ceea ce faceti in clipa aceea, la gusturile pe care le simtiti, la culorile din jurul vostru si din farfurie, la mirosuri si la senzatiile de placere/neplacere experimentate in acel moment. Nu judecati nimic. Nu analizati nimic. Doar simtiti!